Одним з основних механізмів в системі трансмісії автомобіля, оснащених механічною коробкою перемикання передач, вважається зчеплення, що приводить авто в рух, передаючи момент, що крутить, що виникає завдяки силі тертя, від мотора до КПП.
Зчеплення:
- здійснює від’єднання на короткий період часу, мотора від трансмісії, подальше його плавне з’єднання;
- компенсує вібрації, навантаження, що виникають, якщо двигун працює нерівномірно;
- знижує навантаження на елементи конструкції двигуна, трансмісійної системи.
Класифікація зчеплень
Існує кілька типів, кожен з яких має відмінні риси. Розрізняють їх за декількома ознаками.
- Виходячи з кількості ведених дисків, може бути однодискове, дводискове, багатодискове. Зчеплення дводискове характеризується значним ресурсом, за рахунок більшої кількості поверхонь, що беруть участь у роботі.
- Виходячи з типу робочого середовища зчеплення буває:
- сухе. При взаємодії сухих поверхонь дисків – ведучого, веденого та натискного, заснованому на силі тертя, забезпечується жорсткий зв’язок КПП та двигуна. Зчеплення однодискове сухе, встановлюється на авто з МКПП;
- мокрі. Механізми такого зчеплення працюють у масляному середовищі. Зчеплення мокрого типу, порівняно із сухим, забезпечує плавне дотик дисків. Охолодження вузла характеризується більшою ефективністю за рахунок циркуляції мастила. Гідравлічний привід такого зчеплення керується за допомогою електроніки. Мокру систему встановлюють на автомобілях, оснащених роботизованими коробками перемикання передач з подвійним зчепленням. Відрізняється конструкція даного типу складнішим виробництвом, більшою вартістю.
- За видом приводу зчеплення поділяється на:
- механічне (простіше та дешеве);
- гідравлічний (має складну конструкцію, відрізняється дорогою ціною).
Зчеплення має власний ресурс, залежить переважно, від експлуатаційних умов транспортного засобу, стилю водіння машини. Середньостатистичний показник терміну служби зчеплення – від 100 до 150 тис. км. пробігу. Природне зношування даного елемента виникає за рахунок дотику дисків при їх прослизання, внаслідок чого відбувається стирання фрикційних поверхонь, і потрібна заміна цих елементів.