Серед новачків та досвідчених водіїв, автоматична коробка перемикання передач користується величезною популярністю. Але слід пам’ятати, що її робота істотно відрізняється від функціонування механічної КПП. Виходячи з цього, рідина, призначена для мастила робочих вузлів та конструктивних елементів для автомата, відрізняється від масла для механіки.
Коробка – автомат більш вибаглива до якості мастила, кожен власник повинен старанно стежити за її достатньою кількістю (рідина з коробки може протікати, випаруються), і своєчасною заміною. Заміна мастил через кожні 30 – 40 тис. км. пробігу, дозволить продовжити термін експлуатації АКПП, відсунути необхідність її капітального ремонту.
Олія в коробці призначена для:
- мастила підшипників;
- охолодження деталей, що нагріваються, їх промивання.
Крім цього, воно виконує функцію робочої рідини для гідравліки та гідротрансформатора. При падінні рівня масла в коробці – автомат, з’являються збої при перемиканні швидкісних режимів, автомобіль рухається ривками, відбувається втрата тяги, а в результаті це призводить до того, що машина просто перестає їздити.
Принцип роботи автоматичної коробки передач
Передача моменту, що крутить, в такому вузлі здійснюється через гідроконвектор від двигуна, за допомогою гідравлічного масла, яке своїм функціоналом значно відрізняється від мастильної рідини, призначеної для механічної коробки.
Основні властивості гідравлічного мастила:
- миючі;
- протизадирні;
- фрикційні;
- антиокислювальні.
Наявність спеціальних присадок у складі масел, що дозволяє покращити дані показники.
Якщо застосовувати гідравлічне масло для коробки – автомат в механіці, зубчасті зачеплення будуть швидко пошкоджуватися, через недостатність протизносних властивостей мастильної рідини. Для гідравлічних масел, що використовуються в автоматичній КПП, існує спеціальна класифікація. Виходячи з цього, вони не підпадають під вимоги класифікатора моторного масла за якістю, розробленою інститутом палива Америки.
Ще ніхто не вигадав, яким способом можна зменшити зношування деталей і вузлів АКПП, вироблення їх ресурсу або старіння мастила, тому найефективнішим методом і досі є своєчасна заміна олії. Враховуючи той факт, що коробка – автомат досить складний механізм, не варто здійснювати процес заміни олії самостійно, не маючи навичок та необхідних знань.